UA-120078225-1 This week's 10 Minute Torah: פָּרָשַׁת תַזְרִיעַ Parashat Tazria 5784 13 April 2024 / 5 Nisan 5784
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This week's 10 Minute Torah: פָּרָשַׁת תַזְרִיעַ Parashat Tazria 5784 13 April 2024 / 5 Nisan 5784


Parashat Tazria is the 27th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Leviticus 12:1-13:59

Tazria (“She Bears Seed”) opens by describing the purification process for a woman after childbirth. It then describes different forms of tzaraat, a discoloration condition on skin or clothing, and the requirement of an infected person to dwell alone outside the camp and be inspected by a priest. [1]

Triennial year 2

Haftarah: II Kings 4:42-5:19 · 22 p’sukim


Commentary and Divrei Torah  


Hertz Chumash: pp. 463– 466 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 459– 466)

Artscroll Chumash: pp. 614– 619 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 608– 619)

Etz Chaim Chumash: pp. 655– 659 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 649– 659)

Rabbi Hertz in his humash comments that we now take a look at the laws of purity.  The Etz Haim humash states that in the previous portion we discussed the holiness of what goes into the body; now we discuss what comes out. 


The parashat starts out discussing the procedure for a woman who gives birth to purify herself.  Sometimes, this gets misunderstood.  This is not a denigration or a negative.  Rather, it is a way to sanctify and preserve the health of both the mother and the child.  After all, the first commandment in the Torah is to be fruitful and multiply.  These laws discuss the process.  We also are introduced to the laws of dealing with various impurities that appear on the skin


There is discussion on the purpose of these laws. Some say that in this primitive society it was a way of preserving health.  Others contend that they are really about holiness, the same way eating certain animals was about holiness and not life.


The Artscroll Humash contends that the reason for the various skin ailments were as a direct result of Lashon Harah, and it was a divine way of keeping talebearers out of society.  This would minimize the damage that evil speech causes.


Great points for discussion.



Parashat Tazria 5784 / פָּרָשַׁת תַזְרִיעַ

13 de abril de 2024 / 5 de Nisán 5784


Parashat Tazria es la 27ª porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Levítico 12:1-13:59

Tazria (“Ella lleva semilla”) comienza describiendo el proceso de purificación de una mujer después del parto. Luego describe diferentes formas de tzaraat, una condición de decoloración de la piel o la ropa, y el requisito de que una persona infectada viva sola fuera del campamento y sea inspeccionada por un sacerdote. [1]

Trienal año 2

1: 13:29-34 · 6 pesukim

2: 13:35-39 · 5 pesukim

3: 13:40-42 · 3 pesukim

4: 13:43-46 · 4 pesukim

5: 13:47-50 · 4 pesukim

6: 13:51-54 · 4 pesukim

7: 13:55-59 · 5 pesukim

maf: 13:57-59 · 3 pesukim

Haftará: II Reyes 4:42-5:19 · 22 p’sukim


Comentario y Divrei Torá

Sefaria OU Torah Seminario Teológico Judío Universidad Judía Americana


Hertz Chumash: págs. 463– 466 Año trienal 2 (Kriyah completa págs. 459– 466)

Artscroll Chumash: págs. 614– 619 Año trienal 2 (Kriyah completa págs. 608– 619)

Etz Jaim Jumash: págs. 655– 659 Año trienal 2 (Kriyah completa págs. 649– 659)

El rabino Hertz en su humash comenta que ahora echemos un vistazo a las leyes de la pureza. El Etz Haim humash afirma que en la porción anterior discutimos la santidad de lo que entra en el cuerpo; ahora discutimos lo que sale.


La parashat comienza discutiendo el procedimiento que debe seguir una mujer que da a luz para purificarse. A veces esto se malinterpreta. Esto no es una denigración ni una negativa. Más bien, es una manera de santificar y preservar la salud tanto de la madre como del niño. Después de todo, el primer mandamiento de la Torá es ser fructífero y multiplicarse. Estas leyes discuten el proceso. También nos presentan las leyes para tratar las diversas impurezas que aparecen en la piel.


Hay discusión sobre el propósito de estas leyes. Algunos dicen que en esta sociedad primitiva era una forma de preservar la salud. Otros sostienen que en realidad tienen que ver con la santidad, de la misma manera que comer ciertos animales tenía que ver con la santidad y no con la vida.


El Artscroll Humash sostiene que la razón de las diversas dolencias de la piel fue un resultado directo de Lashon Harah, y era una forma divina de mantener a los chismosos fuera de la sociedad. Esto minimizaría el daño que causa el mal discurso.


Grandes puntos para la discusión.


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