UA-120078225-1 This week's 10-Minute Torah: Parashat Pekudei 5784 / פָּרָשַׁת פְקוּדֵי (16 March 2024 / 6 Adar II 5784)
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This week's 10-Minute Torah: Parashat Pekudei 5784 / פָּרָשַׁת פְקוּדֵי (16 March 2024 / 6 Adar II 5784)

Parashat Pekudei is the 23rd weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Exodus 38:21-40:38

Pekudei (“Accountings Of”) is the final Torah reading in the Book of Exodus. It describes the making of priestly garments worn in the Mishkan (Tabernacle) and the completion of its construction. At God’s command, Moses erects the Mishkan and puts its vessels in place, and God's presence fills the Mishkan. [1]

 

Triennial year 2

1: 38:21-23 · 3 p’sukim ·  

2: 38:24-27 · 4 p’sukim ·  

3: 38:28-39:1 · 5 p’sukim ·  

4: 39:2-7 · 6 p’sukim ·  

5: 39:8-14 · 7 p’sukim ·  

6: 39:15-18 · 4 p’sukim ·  

7: 39:19-21 · 3 p’sukim ·  

maf: 39:19-21 · 3 p’sukim ·  

Haftarah for Ashkenazim: I Kings 7:51-8:21 · 22 p’sukim

 

Commentary and Divrei Torah:  

 

Hertz Chumash: pp. 385 – 387 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 385 – 391)

Artscroll Chumash: pp. 530 – 535 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 530 – 541)

Etz Chaim Chumash: pp. 564 – 567 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 564 – 572)

 

With Pekudei, both our readings of making the Mishkan/Tabernacle and of the book of Exodus are completed. Consider how much time and space are devoted to this work. The Ten Commandments and the Song at the Sea each get one Aliyah. Yet the instructions and work get four-and-a-half.


When analyzing Torah, this is a consideration.  With all that discussion, we would be led to consider how important having a venue, activities and proper clothing is.  We’ve discussed how the High Priest is dressed in royal garb; yet when the first king is installed, the only activity is anointing.


As physical beings, we need to go through the motions of worshipping Hashem who has no physical or spiritual presence.  Consider also that one of the mainstays of pagan worship is doing something that they can related and that will have an effect.  Judaism is unique in asking us to behold the incorporeal.


Another consideration is the contract that Judaism was to have against the religions of the time.  Our people needed to relate to the prevailing customs and having all of these objects was a way to still have a venue but depart from some of the barbaric methods of worship that they did.  Perhaps in modern times, not having a Temple but still worshipping in our synagogues is a step forward in the evolution of worshipping Hashem?


 

Parashat Pekudei 5784 / פָּרָשַׁת פְקוּדֵי

16 de marzo de 2024 / 6 Adar II 5784

 

D'var Torah en YouTube

Parashat Pekudei es la 23ª porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Éxodo 38:21-40:38


Pekudei (“Relatos de”) es la lectura final de la Torá en el Libro del Éxodo. Describe la confección de las vestiduras sacerdotales que se usaban en el Mishkán (Tabernáculo) y la finalización de su construcción. Por orden de Dios, Moisés erige el Mishkán y coloca sus vasos en su lugar, y la presencia de Dios llena el Mishkán. [1]

 

Trienal año 2

1: 38:21-23 · 3 pesukim ·

2: 38:24-27 · 4 pesukim ·

3: 38:28-39:1 · 5 pesukim ·

4: 39:2-7 · 6 pesukim ·

5: 39:8-14 · 7 pesukim ·

6: 39:15-18 · 4 pesukim ·

7: 39:19-21 · 3 pesukim ·

maf: 39:19-21 · 3 pesukim ·

Haftará para los Ashkenazim: I Reyes 7:51-8:21 · 22 p’sukim

 

Comentario y Divrei Torah Sefaria OU Torah Jewish Theological Seminary Universidad Judía Americana

 

Hertz Chumash: págs. 385 – 387 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 385 – 391)

Artscroll Chumash: págs. 530 – 535 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 530 – 541)

Etz Jaim Jumash: págs. 564 – 567 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 564 – 572)

 

Con Pekudei, se completan nuestras lecturas sobre la elaboración del Mishkán/Tabernáculo y del libro del Éxodo. Considere cuánto tiempo y espacio se dedican a este trabajo. Los Diez Mandamientos y la Canción en el Mar reciben cada uno una Aliá. Sin embargo, las instrucciones y el trabajo obtienen cuatro y medio.


Al analizar la Torá, esto es una consideración. Con toda esa discusión, nos llevaríamos a considerar lo importante que es tener un lugar, actividades y ropa adecuada. Hemos discutido cómo el Sumo Sacerdote se viste con ropaje real; sin embargo, cuando se instala el primer rey, la única actividad es la unción.


Como seres físicos, debemos seguir los movimientos de adorar a Hashem, quien no tiene presencia física o espiritual. Considere también que uno de los pilares de la adoración pagana es hacer algo que puedan relacionar y que tenga un efecto. El judaísmo es único al pedirnos que contemplemos lo incorpóreo.


Otra consideración es el contrato que iba a tener el judaísmo con las religiones de la época. Nuestro pueblo necesitaba relacionarse con las costumbres prevalecientes y tener todos estos objetos era una manera de seguir teniendo un lugar pero alejarse de algunos de los métodos bárbaros de culto que tenían. ¿Quizás en los tiempos modernos, no tener un Templo pero seguir adorando en nuestras sinagogas sea un paso adelante en la evolución de la adoración a Hashem?

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