UA-120078225-1
top of page

This week's 10-Minute Torah (November 26, 2022): Parashat Toldot 5783



Parashat Toldot 5783 / פָּרָשַׁת תּוֹלְדוֹת

26 November 2022 / 2 Kislev 5783


Parashat Toldot is the 6th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Genesis 25:19-28:9

Toldot (“Generations”) opens with the births of Isaac and Rebecca’s twins, Jacob and Esau. Esau sells his birthright to Jacob in exchange for soup. Isaac and Rebecca travel to Gerar, where Isaac makes a peace treaty with King Abimelech. Isaac gives Jacob the blessing meant for Esau, and Jacob runs away to his uncle Laban. [1]

Triennial year 1

1: 25:19-22 · 4 p’sukim ·

2: 25:23-26 · 4 p’sukim ·

3: 25:27-34 · 8 p’sukim ·

4: 26:1-5 · 5 p’sukim ·

5: 26:6-12 · 7 p’sukim ·

6: 26:13-16 · 4 p’sukim ·

7: 26:17-22 · 6 p’sukim ·

maf: 26:19-22 · 4 p’sukim · (maf: 28:7-9 · 3 p’sukim · )


Haftarah: Malachi 1:1-2:7 · 21 p’sukim

Soncino Chumash: pp. 93 - 96 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp. 93 - 101)

Artscroll Chumash: pp. 124 - 131 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp. 124 - 143)

Etz Chaim Chumash: pp.146- 151 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp.146 - 161)


Here we see how much Judaism means to some people and how others take it lightly. Esau and Jacob were fraternal twins, but Esau was the first born. According to the cultures of the time, he was therefore entitled to the blessings appropriate to his birth order.


Jacob, however, saw the value of this new monotheistic heritage as Esau did not. Esau was a man of the field who liked to hunt. Jacob was a man of tents, a euphemism for “sanctuary”.


Upon coming home after a hunt, Esau pleaded with Jacob to give him some of the lentil stew he was preparing lest “die from hunger”. Jacob hesitated, telling him to trade his birthright for the food. Esau quickly and willingly made the trade.


Thus did Esau spurn his birthright, according to the Torah. And thus did Jacob fight for and earn that legacy. Jacob saw the value, Esau did not. So should we all see the value of Torah.



Parashat Toldot 5783 /

26 noviembre 2022 / 2 Kislev 5783

Parashat Toldot es la sexta porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Génesis 25:19-28:9

Toldot (“Generaciones”) comienza con el nacimiento de los mellizos de Isaac y Rebeca, Jacob y Esaú. Esaú vende su primogenitura a Jacob a cambio de sopa. Isaac y Rebecca viajan a Gerar, donde Isaac firma un tratado de paz con el rey Abimelec. Isaac le da a Jacob la bendición destinada a Esaú, y Jacob huye con su tío Labán. [1]

Trienal año 1

1: 25:19-22 · 4 p'sukim ·

2: 25:23-26 · 4 p'sukim ·

3: 25:27-34 · 8 p'sukim ·

4: 26:1-5 · 5 p'sukim ·

5: 26:6-12 · 7 p'sukim ·

6: 26:13-16 · 4 p'sukim ·

7: 26:17-22 · 6 p'sukim ·

maf: 26:19-22 · 4 p'sukim · (maf: 28:7-9 · 3 p'sukim · )


Haftará: Malaquías 1:1-2:7 · 21 p'sukim

Comentario y Divrei Torah Sefaria OU Torah Jewish Theological Seminary American Jewish University

Soncino Chumash: págs. 93 - 96 Año Trienal 1 (Kriyah completo págs. 93 - 101)

Artscroll Chumash: págs. 124 - 131 Año trienal 1 (Kriyah completa págs. 124 - 143)

Etz Chaim Chumash: pp.146- 151 Año Trienal 1 (Kriyah Completa pp.146 - 161)


Aquí vemos cuánto significa el judaísmo para algunas personas y cómo otras lo toman a la ligera. Esaú y Jacob eran mellizos, pero Esaú fue el primogénito. Según las culturas de la época, por lo tanto, tenía derecho a las bendiciones correspondientes a su orden de nacimiento.


Jacob, sin embargo, vio el valor de esta nueva herencia monoteísta como Esaú no. Esaú era un hombre del campo al que le gustaba cazar. Jacob era un hombre de tiendas, un eufemismo para "santuario".


Al llegar a casa después de una cacería, Esaú le rogó a Jacob que le diera un poco del guiso de lentejas que estaba preparando para que no “muriera de hambre”. Jacob vaciló y le dijo que cambiara su primogenitura por la comida. Esaú rápidamente y de buena gana hizo el trato.


Así despreció Esaú su primogenitura, según la Torá. Y así luchó Jacob y ganó ese legado. Jacob vio el valor, Esaú no. Así deberíamos todos ver el valor de la Torá.

6 views0 comments

Comments


bottom of page