Parashat Nasso 5783 / פָּרָשַׁת נָשׂא
3 June 2023 / 14 Sivan 5783 (Diaspora)
Parashat Nasso is the 35th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.
Torah Portion: Numbers 4:21-7:89
Naso (“Take A Census”), the longest portion in the Torah, opens by detailing responsibilities of the Levites. It also describes laws of a woman suspected of adultery (sotah), the Nazirite, and the priestly blessing. The portion ends by listing the gifts that heads of tribes bring to the Mishkan (Tabernacle). [1]
Triennial year 1
1: 4:21-24 · 4 p’sukim ·
2: 4:25-28 · 4 p’sukim ·
3: 4:29-33 · 5 p’sukim ·
4: 4:34-37 · 4 p’sukim ·
5: 4:38-49 · 12 p’sukim ·
6: 5:1-4 · 4 p’sukim ·
7: 5:5-10 · 6 p’sukim ·
maf: 5:8-10 · 3 p’sukim ·
Haftarah: Judges 13:2-25 · 24 p’sukim
Commentary and Divrei Torah:
Soncino Chumash: pp. 586 – 589 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp. 586 – 601)
Artscroll Chumash: pp. 748 – 753 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp. 748 – 773)
Etz Chaim Chumash: pp. 791 - 795 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp.791 - 811)
Our Triennial portion discusses the census and the duties of the three Levite clans. Each of the men from age thirty to fifty from each clan was counted. When the Tabernacle, Mishkan, was dismantled for traveling, each of the three clans were responsible for various parts.
The Gershonites were responsible for the curtains, coverings, screens and ropes. The Meraris were responsible for bars, pillars, sockets and pegs. Finally the Kohathites (discussed at the end of the previous portion) carried the sacred utensils. Finally, the Israelites are told to keep the camp pure by keeping bodily issues outside the camp and the importance of not stealing.
Basically, everything in its place according to ownership and holiness. From our point of view we spend our lives working to provide for ourselves and our families. For the point of view of Hashem, each of us is on a path to acquire and own material goods, according to plan. Consider that the message here is for all of us to respect each other and their material possessions and responsibilities and not intrude on that plan. For us to steal is also violating G-d’s intention and plan for each of us. And we need to respect that.
Parashat Nasso 5783 / פָּרָשַׁת נָשׂא
3 junio 2023 / 14 Sivan 5783 (Diáspora)
Parashat Nasso es la porción semanal número 35 de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.
Porción de la Torá: Números 4:21-7:89
Naso ("Haz un censo"), la porción más larga de la Torá, comienza detallando las responsabilidades de los levitas. También describe las leyes de una mujer sospechosa de adulterio (sotah), el nazareo y la bendición sacerdotal. La porción termina enumerando los regalos que los jefes de las tribus traen al Mishkán (Tabernáculo). [1]
Trienal año 1
1: 4:21-24 · 4 p'sukim ·
2: 4:25-28 · 4 p'sukim ·
3: 4:29-33 · 5 p'sukim ·
4: 4:34-37 · 4 p'sukim ·
5: 4:38-49 · 12 p'sukim ·
6: 5:1-4 · 4 p'sukim ·
7: 5:5-10 · 6 p'sukim ·
maf: 5:8-10 · 3 p'sukim ·
Haftará: Jueces 13:2-25 · 24 p'sukim
Comentario y Divrei Torah:
Sefaria OU Torá Seminario Teológico Judío Universidad Judía Americana
Soncino Chumash: págs. 586 – 589 Año trienal 1 (Kriyah completa págs. 586 – 601)
Artscroll Chumash: págs. 748 – 753 Año trienal 1 (Kriyah completa págs. 748 – 773)
Etz Chaim Chumash: pp. 791 - 795 Año Trienal 1 (Kriyah Completa pp. 791 - 811)
Nuestra porción trienal analiza el censo y los deberes de los tres clanes levitas. Cada uno de los hombres de treinta a cincuenta años de edad de cada clan fue contado. Cuando el Tabernáculo, Mishkan, fue desmantelado para viajar, cada uno de los tres clanes fue responsable de varias partes.
Los gersonitas se encargaron de las cortinas, los revestimientos, los biombos y las cuerdas. Los Meraris fueron responsables de barras, pilares, zócalos y clavijas. Finalmente, los coatitas (discutidos al final de la porción anterior) llevaban los utensilios sagrados. Finalmente, se les dice a los israelitas que mantengan puro el campamento manteniendo los asuntos corporales fuera del campamento y la importancia de no robar.
Básicamente, cada cosa en su lugar según la propiedad y la santidad. Desde nuestro punto de vista, nos pasamos la vida trabajando para mantenernos a nosotros mismos ya nuestras familias. Desde el punto de vista de Hashem, cada uno de nosotros está en el camino de adquirir y poseer bienes materiales, de acuerdo con el plan. Considere que el mensaje aquí es para que todos nosotros nos respetemos unos a otros y sus posesiones materiales y responsabilidades y no nos entrometamos en ese plan. Para nosotros, robar también es violar la intención y el plan de Di-s para cada uno de nosotros. Y tenemos que respetar eso.
Comments