Parashat Noach 5784 / פָּרָשַׁת נֹחַ
21 October 2023 / 6 Cheshvan 5784
Parashat Noach is the 2nd weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.
Torah Portion: Genesis 6:9-11:32
Noach (“Noah”) begins as God decides to destroy mankind with a flood. At God’s command, the righteous Noah builds an ark, where Noah, his family, and select animals survive the flood. Noah’s children bear children, and several generations develop. God confounds the speech of people building the Tower of Babel. [1]
Triennial year 2
1: 8:15-22 · 8 p’sukim ·
2: 9:1-7 · 7 p’sukim ·
3: 9:8-17 · 10 p’sukim ·
4: 9:18-29 · 12 p’sukim ·
5: 10:1-14 · 14 p’sukim ·
6: 10:15-20 · 6 p’sukim ·
7: 10:21-32 · 12 p’sukim ·
maf: 10:26-32 · 7 p’sukim ·
·
Haftarah for Ashkenazim: Isaiah 54:1-55:5 · 22 p’sukim
Commentary and Divrei Torah
Hertz Chumash: pp.31 – 38 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 26 – 40)
Artscroll Chumash: pp. 38 – 49 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 30 – 53)
Etz Chaim Chumash: pp. 48 – 58 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 41 – 63)
Having floated for about a year and a half with a menagerie of animals and birds, the waters now start to recede. Noah sends out first a raven. Three times he sends out a dove to test the ground. After returning during the second time with an olive branch, the dove does not return during the third flight. Noah now knows that the earth is hospitable for resettling and he and his family will now start a new race of humans with their progeny. This is also the beginning of a new system of justice.
We can presume that Hashem sees the need for a moral code of justice after the lawlessness of the previous generation. We now have the seven so-called Noahide laws that includes laws against murder, idolatry and stealing. We are now allowed to eat meat but only after draining the blood. Consider that the idea of these new laws is to give us a sense of socialization and humanity. Perhaps this is the beginning of ways for us to interact with each fairly.
Parashat Noé 5784 / פָּרָשַׁת נֹחַ
21 de octubre de 2023 / 6 Jeshván 5784
Torá de 10 minutos para la Parashat Noé 5784
Parashat Noaj es la segunda porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.
Porción de la Torá: Génesis 6:9-11:32
Noé (“Noé”) comienza cuando Dios decide destruir a la humanidad con un diluvio. Por orden de Dios, el justo Noé construye un arca, donde Noé, su familia y animales selectos sobreviven al diluvio. Los hijos de Noé tienen hijos y se desarrollan varias generaciones. Dios confunde el discurso de quienes construyen la Torre de Babel. [1]
Trienal año 2
1: 8:15-22 · 8 pesukim ·
2: 9:1-7 · 7 pesukim ·
3: 9:8-17 · 10 pesukim ·
4: 9:18-29 · 12 pesukim ·
5: 10:1-14 · 14 pesukim ·
6: 10:15-20 · 6 pesukim ·
7: 10:21-32 · 12 pesukim ·
maf: 10:26-32 · 7 pesukim ·
·
Haftará para los Ashkenazim: Isaías 54:1-55:5 · 22 p’sukim
Comentario y Divrei Torá
Sefaria OU Torah Seminario Teológico Judío Universidad Judía Americana
Hertz Chumash: págs. 31 – 38 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 26 – 40)
Artscroll Chumash: págs. 38 – 49 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 30 – 53)
Etz Jaim Jumash: págs. 48 – 58 Año Trienal 2 (Kriyah completa págs. 41 – 63)
Después de haber flotado durante aproximadamente un año y medio con una colección de animales y aves, las aguas ahora comienzan a retroceder. Noé envía primero un cuervo. Tres veces envía una paloma a sondear el terreno. Después de regresar durante la segunda vez con una rama de olivo, la paloma no regresa durante el tercer vuelo. Noah ahora sabe que la tierra es hospitalaria para la reubicación y él y su familia comenzarán una nueva raza de humanos con su progenie. Este es también el comienzo de un nuevo sistema de justicia.
Podemos suponer que Hashem ve la necesidad de un código moral de justicia después de la anarquía de la generación anterior. Ahora tenemos las siete llamadas leyes de Noé que incluyen leyes contra el asesinato, la idolatría y el robo. Ahora se nos permite comer carne, pero sólo después de drenar la sangre. Consideremos que la idea de estas nuevas leyes es darnos un sentido de socialización y humanidad. Quizás este sea el comienzo de formas de interactuar con cada uno de manera justa.
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