Parashat Vayishlach 5784 / פָּרָשַׁת וַיִּשְׁלַח
2 December 2023 / 19 Kislev 5784
Parashat Vayishlach is the 8th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.
Torah Portion: Genesis 32:4-36:43
Vayishlach (“He Sent”) follows Jacob and his family as Jacob wrestles with a man (commonly understood as an angel), is renamed Israel, and reconciles with his brother, Esau. Jacob’s daughter, Dina, is raped by a Hivite prince, and her brothers sack a city in response. Rachel dies as she gives birth to Jacob's youngest child, Benjamin. [1]
Triennial year 2
1: 34:1-4 · 4 p’sukim ·
2: 34:5-12 · 8 p’sukim ·
3: 34:13-17 · 5 p’sukim ·
4: 34:18-23 · 6 p’sukim ·
5: 34:24-31 · 8 p’sukim ·
6: 35:1-11 · 11 p’sukim ·
7: 35:12-15 · 4 p’sukim ·
maf: 35:12-15 · 4 p’sukim ·
Haftarah: Obadiah 1:1-21 · 21 p’sukim
Commentary and Divrei Torah
Hertz Chumash: pp. 127 – 130 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 122 – 134)
Artscroll Chumash: pp. 180 – 189 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 170 – 197)
Etz Chaim Chumash: pp.206 – 213 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 198 – 220)
After Jacob and his family left Haran in the company of Laban, they ended up in Shechem. Dinah, surrounded by men, ventured out to meet some peers there in Shechem. She is accosted and molested by the king’s son. This prince is overcome by emotions and lust and wants to make Dinah his wife. (Consider the similarity to the conclusion of Parashat Genesis where the “sons of Elohim took the daughters of Adam as their wives, and this was the precursor to the Flood). Jacob and his family agree as long as the males of Shechem circumcise themselves. The men agree considering that marriages between the two peoples would give them access to Jacob’s riches. During the third when they’re recovering, Levi and Simeon sneak into the city and slaughter all the men as retribution for treating their sister as a harlot.
Consider that the interesting issue in our triennial section of this Parashat is not just the content but the interpretation and analysis. Rabbi Dr. Hertz considers this slaughter an abomination. His analysis is that they acted rashly and unjustly and put the rest of the family in jeopardy as other surrounding tribes may consider them a threat and seek to destroy them. Other commentators, as in the Artscroll Chumash, believe that the brothers were justified in meting out justice to people who had not respect for morality and others that were complicit.
In deciding for ourselves, consider the beginning of the next chapter which concludes our triennial portion. Jacob then moves his family and assets to Beth-el where he sets up an altar. The surrounding peoples are afraid of them and let them be. Maybe this is the answer to the analysis.
Judge for yourself….
Parashá Vaishlaj 5784 / פָּרָשַׁת וַיִּשְׁלַח
2 de diciembre de 2023/19 Kislev 5784
Parashat Vayishlaj es la octava porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.
Porción de la Torá: Génesis 32:4-36:43
Vayishlach (“Él envió”) sigue a Jacob y su familia mientras Jacob lucha con un hombre (comúnmente entendido como un ángel), pasa a llamarse Israel y se reconcilia con su hermano Esaú. La hija de Jacob, Dina, es violada por un príncipe heveo y sus hermanos saquean una ciudad en respuesta. Raquel muere cuando da a luz al hijo menor de Jacob, Benjamín. [1]
Trienal año 2
1: 34:1-4 · 4 pesukim ·
2: 34:5-12 · 8 pesukim ·
3: 34:13-17 · 5 pesukim ·
4: 34:18-23 · 6 pesukim ·
5: 34:24-31 · 8 pesukim ·
6: 35:1-11 · 11 pesukim ·
7: 35:12-15 · 4 pesukim ·
maf: 35:12-15 · 4 pesukim ·
Haftará: Abdías 1:1-21 · 21 p’sukim
Comentario y Divrei Torá
Sefaria OU Torah Seminario Teológico Judío Universidad Judía Americana
Hertz Chumash: págs. 127 – 130 Año Trienal 2 (Kriyah completa págs. 122 – 134)
Artscroll Chumash: págs. 180 – 189 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 170 – 197)
Etz Jaim Jumash: págs. 206 – 213 Año Trienal 2 (Kriyah completa págs. 198 – 220)
Después de que Jacob y su familia salieron de Harán en compañía de Labán, terminaron en Siquem. Dina, rodeada de hombres, se aventuró a encontrarse con algunos compañeros allí en Siquem. El hijo del rey la acosa y abusa de ella. Este príncipe está abrumado por las emociones y la lujuria y quiere hacer de Dina su esposa. (Considere la similitud con la conclusión de Parashat Génesis donde los “hijos de Elohim tomaron a las hijas de Adán como esposas, y esto fue el precursor del Diluvio). Jacob y su familia están de acuerdo siempre que los varones de Siquem se circunciden. Los hombres coinciden considerando que los matrimonios entre ambos pueblos les darían acceso a las riquezas de Jacob. Durante el tercero, cuando se están recuperando, Levi y Simeón se cuelan en la ciudad y matan a todos los hombres como represalia por tratar a su hermana como una ramera.
Considere que el tema interesante en nuestra sección trienal de esta Parashat no es sólo el contenido sino la interpretación y el análisis. El rabino Dr. Hertz considera esta matanza una abominación. Su análisis es que actuaron precipitadamente e injustamente y pusieron en peligro al resto de la familia, ya que otras tribus circundantes pueden considerarlos una amenaza y tratar de destruirlos. Otros comentaristas, como en el Artscroll Chumash, creen que los hermanos estaban justificados al impartir justicia a personas que no respetaban la moralidad y a otros que eran cómplices.
Al decidir por nosotros mismos, consideremos el comienzo del próximo capítulo que concluye nuestra porción trienal. Luego, Jacob traslada su familia y sus bienes a Betel, donde levanta un altar. Los pueblos de los alrededores les tienen miedo y los dejan en paz. Quizás esta sea la respuesta al análisis.
Juzgue usted mismo….
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