Parashat Shoftim 5783 / פָּרָשַׁת שׁוֹפְטִים
19 August 2023 / 2 Elul 5783
Parashat Shoftim is the 48th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.
Torah Portion: Deuteronomy 16:18-21:9
Shoftim (“Judges”) discusses guidelines of leadership, opening with a command to appoint judges and continuing to detail laws of kings, priests, and prophets. It also describes laws relating to cities of refuge for accidental killers, false witnesses, warfare, and the rite performed in a case of unsolved murder. [1]
Triennial year 1
1: 16:18-20 · 3 p’sukim ·
2: 16:21-17:7 · 9 p’sukim ·
3: 17:8-10 · 3 p’sukim ·
4: 17:11-13 · 3 p’sukim ·
5: 17:14-17 · 4 p’sukim ·
6: 17:18-20 · 3 p’sukim ·
7: 18:1-5 · 5 p’sukim ·
Haftarah: Isaiah 51:12-52:12 · 24 p’sukim
Commentary and Divrei Torah
Hertz Chumash: pp. 820 – 825 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp. 820 – 835)
Artscroll Chumash: pp. 1024 – 1031 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp. 1024 – 1045)
Etz Chaim Chumash: pp. 1088 - 1094 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp.1088 – 1106)
The Jewish concept of Justice seems to be unique. When Israel starts to settle the Promised Land, we are to install a system of government. We are to set up a hierarchy of courts, with the major court, the Sanhedrin of 70 judges to the lowest court, the Beit Din with three. We also set up officers, or policemen, to help the court carry out and enforce rulings.
Shoftim opens with the admonition, “Justice, justice shall you pursue”. “Justice” is doubled to really hone in the point.
We are also to have a king. He will be a native Israelite who make sure he is weel versed in Torah by having two copies and writing at least in his own hand. Finally, we are to take care of the priests and Levites who have no means of support other than the donations of the people, and prophets who will make sure Israel doesn’t stray.
That’s a lot of safeguards. Hashem and Moses were very concerned that this “stiff-necked people” would find pagan practices enticing and that after enjoying their prosperity, they would feel in their arrogance that it’s their own doing, not Hashem’s.
Our uniqueness is acknowledging that everyone, from the king and the priest and the judge and prophet, and all of Israel is bound by Torah. It is G-d’s law. And we humans, not matter what our role in society are all equally bound by those commandments.
Parashat Shoftim 5783 / פָּרָשַׁת שׁוֹפְטִים
19 agosto 2023 / 2 elul 5783
Parashat Shoftim es la porción semanal número 48 de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.
Porción de la Torá: Deuteronomio 16:18-21:9
Shoftim ("Jueces") analiza las pautas de liderazgo, comenzando con una orden para nombrar jueces y continuando con los detalles de las leyes de los reyes, sacerdotes y profetas. También describe las leyes relativas a las ciudades de refugio para los asesinos accidentales, los testigos falsos, la guerra y el rito realizado en un caso de asesinato sin resolver. [1]
Trienal año 1
1: 16:18-20 · 3 p'sukim ·
2: 16:21-17:7 · 9 p'sukim ·
3: 17:8-10 · 3 p'sukim ·
4: 17:11-13 · 3 p'sukim ·
5: 17:14-17 · 4 p'sukim ·
6: 17:18-20 · 3 p'sukim ·
7: 18:1-5 · 5 p'sukim ·
maf: 18:3-5 · 3 p'sukim · o maf: 21:7-9 · 3 p'sukim ·
Haftará: Isaías 51:12-52:12 · 24 p'sukim
Comentario y Divrei Torá
Sefaria OU Torá Seminario Teológico Judío Universidad Judía Americana
Hertz Chumash: págs. 820 – 825 Año trienal 1 (Kriyah completo págs. 820 – 835)
Artscroll Chumash: págs. 1024 – 1031 Trienal Año 1 (Kriyah completa págs. 1024 – 1045)
Etz Chaim Chumash: págs. 1088 - 1094 Año trienal 1 (Kriyah completa págs. 1088 - 1106)
El concepto judío de justicia parece ser único. Cuando Israel comience a asentarse en la Tierra Prometida, debemos instalar un sistema de gobierno. Debemos establecer una jerarquía de tribunales, con el tribunal principal, el Sanedrín de 70 jueces hasta el tribunal inferior, el Beit Din con tres. También designamos oficiales, o policías, para ayudar a la corte a ejecutar y hacer cumplir las sentencias.
Shoftim comienza con la advertencia: “Justicia, justicia perseguirás”. "Justicia" se duplica para realmente afinar el punto.
También vamos a tener un rey. Será un israelita nativo que se asegurará de estar bien versado en la Torá teniendo dos copias y escribiendo al menos de su puño y letra. Finalmente, debemos cuidar de los sacerdotes y levitas que no tienen otro medio de sustento que las donaciones del pueblo, y los profetas que se asegurarán de que Israel no se desvíe.
Esas son muchas salvaguardas. Hashem y Moisés estaban muy preocupados de que este “pueblo de dura cerviz” encontrara tentadoras las prácticas paganas y que después de disfrutar de su prosperidad, sintieran en su arrogancia que era su propia obra, no la de Hashem.
Nuestra singularidad es reconocer que todos, desde el rey y el sacerdote y el juez y el profeta, y todo Israel está sujeto a la Torá. Es la ley de Di-s. Y nosotros, los humanos, sin importar cuál sea nuestro papel en la sociedad, todos estamos igualmente obligados por esos mandamientos.
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