Parashat Behar is the 32nd weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.
Torah Portion: Leviticus 25:29-26:2
Behar (“On The Mountain”) details the laws of the sabbatical year (Shemita), when working the land is prohibited and debts are forgiven. It also sets out laws of indentured servitude and of the Jubilee year (Yovel), when property reverts to its original ownership. [1]
Triennial year 2
1: 25:29-34 · 6 p’sukim
2: 25:35-38 · 4 p’sukim
3: 25:39-43 · 5 p’sukim
4: 25:44-46 · 3 p’sukim
5: 25:47-50 · 4 p’sukim
6: 25:51-54 · 4 p’sukim
7: 25:55-26:2 · 3 p’sukim
maf: 25:55-26:2 · 3 p’sukim
Haftarah: Jeremiah 32:6-27 · 22 p’sukim
Commentary and Divrei Torah
Hertz Chumash: pp. 531– 539 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 531 – 539)
Artscroll Chumash: pp. 696 – 702 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 696– 702)
Etz Chaim Chumash: pp. 738 – 746 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 738 – 746)
At the end of our previous portion, we were had a discussion of the various festivals and holidays, starting with our weekly Shabbat, in which we “meet” with Hashem. Such were days of rest from regular activities so we can focus on spiritual pursuits and improve our character and integrity. Not only do we get rest to eliminate diversions, but also our servants and animals.
Now it’s the land’s turn. Every seven years we have the Shmittah year in which the land gets to lie fallow. This allows the land to replenish itself so it can continue to produce food for us. Interesting how just everyone and every animal gets time off, but so does the land. We respect all of Hashem’s creation.
We also have laws involving indentured servitude. Loans are not to be used to give someone a financial advantage, but as charity—tzedaka—to help someone get out of dire straits. Rabbi Dr. Hertz compares Israelite system of “slavery” with other ancient societies. Unlike the Greeks and Romans, in which slaves had no rights at all and were at the mercy of the master, Israelite slaves had to be treated with respect and could go free after years of servitude. Also, ancestral land passed back to the original owners.
As usual, we Jews have to be better than other societies.
Parashat Behar 5784 / פָּרָשַׁת בְּر.
25 de mayo de 2024 /17 iyyar 5784
Parashat Behar es la 32a porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de la lectura de la Torá.
Porción de la Torá: Levítico 25: 29-26: 2
Behar ("en la montaña") detalla las leyes del año sabático (shemita), cuando el trabajo se prohíbe la tierra y las deudas son perdonadas. También establece leyes de servidumbre por contrato y del año del jubileo (yovel), cuando la propiedad vuelve a su propiedad original. [1]
Trienial año 2
1: 25: 29-34 · 6 P’Sukim
2: 25: 35-38 · 4 P’Sukim
3: 25: 39-43 · 5 P’sukim
4: 25: 44-46 · 3 P’Sukim
5: 25: 47-50 · 4 P’Sukim
6: 25: 51-54 · 4 P’sukim
7: 25: 55-26: 2 · 3 P’sukim
MAF: 25: 55-26: 2 · 3 P’Sukim
Haftarh: Jeremías 32: 6-27 · 22 P’Sukim
Comentario y Divrei Torá
SEFARIA OU TORAH SEMINARIO TEOLÓGICO Judío Universidad Judía Americana
Hertz Chumash: pp. 531– 539 Trienal Year 2 (Kriyah completo pp. 531 - 539)
Artscroll Chumash: pp. 696 - 702 Trienal Year 2 (Kriyah completo pp. 696–702)
Etz Chaim Chumash: pp. 738 - 746 Trienal Year 2 (Kriyah completo pp. 738 - 746)
Al final de nuestra parte anterior, tuvimos una discusión sobre los diversos festivales y vacaciones, comenzando con nuestro shabat semanal, en el que "nos reunimos" con Hashem. Tales fueron días de descanso de actividades regulares, por lo que podemos centrarnos en las actividades espirituales y mejorar nuestro carácter e integridad. No solo tenemos descanso para eliminar las desviaciones, sino también nuestros sirvientes y animales.
Ahora es el turno de la tierra. Cada siete años tenemos el año de Shmittah en el que la tierra se encuentra en barbecho. Esto permite que la tierra se reponga para que pueda continuar produciendo alimentos para nosotros. Interesante cómo todos y cada animal tienen tiempo libre, pero también lo hace la tierra. Respetamos toda la creación de Hashem.
También tenemos leyes que involucran la servidumbre por contrato. Los préstamos no deben usarse para darle a alguien una ventaja financiera, sino como la caridad, Tzedaka, para ayudar a alguien a salir de un estrecho terrible. El rabino Dr. Hertz compara el sistema israelita de "esclavitud" con otras sociedades antiguas. A diferencia de los griegos y los romanos, en los que los esclavos no tenían ningún derecho y estaban a merced del maestro, los esclavos israelitas tuvieron que ser tratados con respeto y podían liberarse después de años de servidumbre. Además, la tierra ancestral volvió a los propietarios originales.
Como de costumbre, los judíos tenemos que ser mejores que otras sociedades.
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