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This week's 10-Minute Torah (August 20, 2022): "Parashat Ekev" 5782

Updated: Aug 14, 2022



Parashat Eikev 5782 / פָּרָשַׁת עֵקֶב

20 August 2022 / 23 Av 5782


Parashat Eikev is the 46th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Deuteronomy 7:12-11:25

In Eikev (“As a Result”), Moses recounts events that happened in the desert, including the manna, the golden calf, and Aaron's death. Moses describes the blessings God will bestow upon the Israelites if they follow God’s law and the punishments they will encounter if they disobey. [1]

Triennial year 3

1: 10:12-15 · 4 p’sukim ·

2: 10:16-22 · 7 p’sukim ·

3: 11:1-9 · 9 p’sukim ·

4: 11:10-12 · 3 p’sukim ·

5: 11:13-15 · 3 p’sukim ·

6: 11:16-21 · 6 p’sukim ·

7: 11:22-25 · 4 p’sukim ·

maf: 11:22-25 · 4 p’sukim ·

Haftarah: Isaiah 49:14-51:3 · 27 p’sukim


Commentary and Divrei Torah: Sefaria OU Torah Jewish Theological Seminary


Soncino Chumash: pp. 780 - 794 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 789 - 794)

Artscroll Chumash: pp. 990 - 997 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 980 - 997)

Etz Chaim Chumash: pp. 1048 - 1054 Triennial Year 3 (Full Kriyah pp. 1037 – 1054)


Moshe Rabbeinu continues to review the past 39 years of wandering in the wilderness with this new generation of Israelites who will conquer and settle the promised land.

We now have the second paragraph of the Shema, Deuteronomy 11:13-20. While the text is very similar to the first paragraph of the Shema, what we call the V’Ahavtah, there is one difference. The commandments to not serve other gods, and to bind “these words” on your arms and heads are all in the plural. This is in contrast to the V’Ahavtah which is all in the singular.

The repetition of these commands to make them individual and group actions is to emphasize that not only is this an individual responsibility, but a collective one as well. We all need to look out for one another and are therefore responsible for each other.

This is not just in performing mitzvot but loving your fellow as yourself. Most of Judaism liturgy today can be prayed by individuals praying alone. Scattered throughout our prayer services are the sanctifications (Kiddushim) and repetition of the Amidah that requires a quorum of ten adults or minyan.


Parashat Eikev 5782 / פָּרָשַׁת עֵקֶב

20 agosto 2022 / 23 Av 5782

Parashat Eikev es la porción semanal número 46 de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Deuteronomio 7:12-11:25

En Eikev (“Como resultado”), Moisés relata eventos que sucedieron en el desierto, incluyendo el maná, el becerro de oro y la muerte de Aarón. Moisés describe las bendiciones que Dios otorgará a los israelitas si siguen la ley de Dios y los castigos que enfrentarán si la desobedecen. [1]

Trienal año 3

1: 10:12-15 · 4 p'sukim ·

2: 10:16-22 · 7 p'sukim ·

3: 11:1-9 · 9 p'sukim ·

4: 11:10-12 · 3 p'sukim ·

5: 11:13-15 · 3 p'sukim ·

6: 11:16-21 · 6 p'sukim ·

7: 11:22-25 · 4 p'sukim ·

maf: 11:22-25 · 4 p'sukim ·

Haftará: Isaías 49:14-51:3 · 27 p’sukim


Comentario y Divrei Torah: Sefaria OU Torah Seminario Teológico Judío


Soncino Chumash: págs. 780 - 794 Año Trienal 3 (Kriyah completa págs. 789 - 794)

Artscroll Chumash: págs. 990 - 997 Año trienal 3 (Kriyah completa págs. 980 - 997)

Etz Chaim Chumash: págs. 1048 - 1054 Año trienal 3 (Kriyah completa págs. 1037 - 1054)

Moshe Rabbeinu continúa repasando los últimos 39 años de vagar por el desierto con esta nueva generación de israelitas que conquistarán y colonizarán la tierra prometida.


Ahora tenemos el segundo párrafo del Shemá, Deuteronomio 11:13-20. Si bien el texto es muy similar al primer párrafo del Shema, lo que llamamos V'Ahavtah, hay una diferencia. Los mandamientos de no servir a otros dioses y de atar “estas palabras” en sus brazos y cabezas están todos en plural. Esto está en contraste con el V'Ahavtah que está todo en singular.


La repetición de estos mandatos para convertirlos en acciones individuales y grupales es para enfatizar que no solo es una responsabilidad individual, sino también colectiva. Todos debemos cuidarnos unos a otros y, por lo tanto, somos responsables unos de otros.


No se trata solo de cumplir las mitzvot, sino de amar a tu prójimo como a ti mismo. La mayor parte de la liturgia del judaísmo actual puede ser rezada por individuos que oran solos. Dispersos a lo largo de nuestros servicios de oración están las santificaciones (Kiddushim) y la repetición de la Amidá que requiere un quórum de diez adultos o minyan.

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