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This week's 10-Minute Torah (13 May 2023): Parashat Behar-Bechukotai 5783 / פָּרָשַׁת בְּהַר־בְּחֻקֹ

Parashat Behar-Bechukotai 5783 / פָּרָשַׁת בְּהַר־בְּחֻקֹּתַי

13 May 2023 / 22 Iyyar 5783


Parashat Behar-Bechukotai is the 32nd and 33rd weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Leviticus 25:1-27:34


Behar (“On The Mountain”) details the laws of the sabbatical year (Shemita), when working the land is prohibited and debts are forgiven. It also sets out laws of indentured servitude and of the Jubilee year (Yovel), when property reverts to its original ownership. Bechukotai (“In My Laws”) is the final Torah portion in the Book of Leviticus. It begins describing blessings that follow obedience to God's laws and curses that come with desecration of them. It ends with laws of vows and consecration of people and property. [1]

Triennial year 1

1: 25:1-3 · 3 p’sukim ·

2: 25:4-7 · 4 p’sukim ·

3: 25:8-13 · 6 p’sukim ·

4: 25:14-18 · 5 p’sukim ·

5: 25:19-24 · 6 p’sukim ·

6: 25:25-28 · 4 p’sukim ·

7: 25:29-38 · 10 p’sukim ·

maf: 25:35-38 · 4 p’sukim ·

Haftarah: Jeremiah 16:19-17:14 · 17 p’sukim

Commentary and Divrei Torah


Soncino Chumash: pp. 531 – 536 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp. 531 – 550)

Artscroll Chumash: pp. 696 – 679 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp. 696 – 723)

Etz Chaim Chumash: pp. 738 - 743 Triennial Year 1 (Full Kriyah pp.738 - 757)


Once again we have a portion as we close the book of Leviticus. As we proceed in our journey through Torah, discovering the history and evolution of what we now call Judaism, we often encounter the commandment to remember and observe the seventh day as a holy Shabbat, a day or rest. This is a day when we put aside all earthly and secular pursuits to focus on our spirituality. In the expansive commandment to observe Shabbat, Hashem also tells us that not only do we have a day of rest but so do our relatives, servants and animals.

The parashat of Behar now tells us that even the land gets a year of rest, one out of seven years. In exchange for respecting the land, Hashem promises that our insecurities about having enough food will not be anything we need to worry about. Truly, Judaism is very ecologically friendly.

Also, there are times when people have to sell their ancestral land, the share that was given as Israel settled the Promised Land. After seven cycles of the Shmittah, fifty years, land reverts back to the original owners. Thus land ownership never becomes the domain of a wealthy few, creating a powerful and influential majority. People also see, as one of Judaism’s main themes, that people are given another chance to make good.


Parashat Behar-Bechukotai 5783

13 mayo 2023 / 22 Iyar 5783

Parashat Behar-Bejukotai es la porción semanal de la Torá número 32 y 33 en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Levítico 25:1-27:34

Behar (“En la montaña”) detalla las leyes del año sabático (Shemita), cuando se prohíbe trabajar la tierra y se perdonan las deudas. También establece las leyes de la servidumbre por contrato y del año del Jubileo (Yovel), cuando la propiedad vuelve a su dueño original. Bejukotai ("En Mis Leyes") es la porción final de la Torá en el Libro de Levítico. Comienza describiendo las bendiciones que siguen a la obediencia a las leyes de Dios y las maldiciones que vienen con la profanación de las mismas. Termina con leyes de votos y consagración de personas y bienes. [1]

Trienal año 1

1: 25:1-3 · 3 p’sukim ·

2: 25:4-7 · 4 p’sukim ·

3: 25:8-13 · 6 p’sukim ·

4: 25:14-18 · 5 p’sukim ·

5: 25:19-24 · 6 p’sukim ·

6: 25:25-28 · 4 p’sukim ·

7: 25:29-38 · 10 p’sukim ·

maf: 25:35-38 · 4 p’sukim ·

Haftará: Jeremiah 16:19-17:14 · 17 p’sukim

Comentario y Divrei Torá

Soncino Chumash: págs. 531 – 536 Año trienal 1 (Kriyah completo págs. 531 – 550)

Artscroll Chumash: págs. 696 – 679 Año trienal 1 (Kriyah completa págs. 696 – 723)

Etz Chaim Chumash: pp. 738 - 743 Año Trienal 1 (Kriyah Completa pp. 738 - 757)


Una vez más tenemos una porción al cerrar el libro de Levítico. A medida que avanzamos en nuestro viaje a través de la Torá, descubriendo la historia y la evolución de lo que ahora llamamos judaísmo, a menudo nos encontramos con el mandamiento de recordar y observar el séptimo día como un Shabat sagrado, un día de descanso. Este es un día en el que dejamos de lado todas las actividades terrenales y seculares para centrarnos en nuestra espiritualidad. En el amplio mandamiento de observar Shabat, Hashem también nos dice que no solo tenemos un día de descanso, sino también nuestros familiares, sirvientes y animales.


La parashat de Behar ahora nos dice que incluso la tierra tiene un año de descanso, uno de cada siete años. A cambio de respetar la tierra, Hashem promete que nuestras inseguridades acerca de tener suficiente comida no serán algo de lo que debamos preocuparnos. Verdaderamente, el judaísmo es muy ecológico.


Además, hay momentos en que la gente tiene que vender su tierra ancestral, la parte que se le dio cuando Israel se estableció en la Tierra Prometida. Después de siete ciclos de Shmittah, cincuenta años, la tierra vuelve a sus dueños originales. Por lo tanto, la propiedad de la tierra nunca se convierte en el dominio de unos pocos ricos, creando una mayoría poderosa e influyente. La gente también ve, como uno de los temas principales del judaísmo, que a la gente se le da otra oportunidad de hacer el bien.


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