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This week's 10-Minute Torah: פָּרָשַׁת קְדשִׁים Parashat Kedoshim 5784 (11 May 2024 / 3 Iyyar 5784)

Parashat Kedoshim 5784 / פָּרָשַׁת קְדשִׁים

11 May 2024 / 3 Iyyar 5784


Parashat Kedoshim is the 30th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

Torah Portion: Leviticus 19:1-20:27

 

Kedoshim (“Holy”) opens by instructing the Israelites to be holy. It details dozens of laws regulating all aspects of life, including observing Shabbat, loving one’s neighbor, and leaving portions of a field for the poor. It ends by detailing punishments for certain types of idolatry and sexual misconduct. [1]

Triennial year 2

         1: 19:1-4 · 4 p’sukim 

         2: 19:5-10 · 6 p’sukim 

         3: 19:11-14 · 4 p’sukim 

         4: 19:15-18 · 4 p’sukim 

         5: 19:19-22 · 4 p’sukim 

         6: 19:23-32 · 10 p’sukim 

         7: 19:33-37 · 5 p’sukim 

         maf: 19:35-37 · 3 p’sukim 

Haftarah for Ashkenazim: Ezekiel 22:1-19 · 19 p’sukim

 

Commentary and Divrei Torah  

 

Hertz Chumash: pp. 497– 505 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 497– 508)

Artscroll Chumash: pp. 656– 667 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 656– 671)

Etz Chaim Chumash: pp. 693 – 700 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 693 – 704)

 

Kedoshim is an interesting portion..  First of all, it is right in the middle of the Torah.  It is a fairly short parashat, but each verse is rich with information.  It is similar to the parashat MIshpatim (the parashat right after the Ten Commandments) in that it, too, lists an extensive array of commandments. In our Humash, Rabbi Hertz gives extensive commentary that makes for a lengthy reading.

 

Why?  Consider that this parashat can be summarized by the phrase, “social justice”.  A common theme is treating people of minimal means fairly: helping them out with interest-free loans and allowing them access to the gleanings (produce left behind) of your field, as well as paying them immediately for any work they do so they can buy food and shelter.  Akin to that is helping the widow and orphan who both may be needy, and, of course, being kind to the stranger.

 

We also want to avoid immoral practices, both social and spiritual.  We do not bear grudges or take vengeance for wrongs. We do not favor the poor in judgment against the wealthy since they have greater need for the success of the trial.  We do not lie, cheat, steal or talebear.  We do not put any credence or worship ghosts, spirits or demons, as those practices will take us away from Hashem and Torah.

 

I would invite you all to study this parashat.  It’s very worthy and always timely.

 

 

Parashat Kedoshim 5784 / פָּרָשַׁת קְדשִׁים

11 de mayo de 2024 / 3 Iyyar 5784

 

Parashat Kedoshim es la trigésima porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Levítico 19:1-20:27

 

Kedoshim (“Santo”) comienza instruyendo a los israelitas a ser santos. Detalla docenas de leyes que regulan todos los aspectos de la vida, incluida la observancia del Shabat, el amor al prójimo y la entrega de partes del campo a los pobres. Termina detallando los castigos para ciertos tipos de idolatría y conducta sexual inapropiada. [1]

Trienal año 2

1: 19:1-4 · 4 pesukim

2: 19:5-10 · 6 pesukim

3: 19:11-14 · 4 pesukim

4: 19:15-18 · 4 pesukim

5: 19:19-22 · 4 pesukim

6: 19:23-32 · 10 pesukim

7: 19:33-37 · 5 pesukim

maf: 19:35-37 · 3 pesukim

Haftará para los Ashkenazim: Ezequiel 22:1-19 · 19 p’sukim

 

Comentario y Divrei Torá

Sefaria OU Torah Seminario Teológico Judío Universidad Judía Americana

 

Hertz Chumash: págs. 497– 505 Año trienal 2 (Kriyah completa págs. 497– 508)

Artscroll Chumash: págs. 656– 667 Año trienal 2 (Kriyah completa págs. 656– 671)

Etz Jaim Jumash: págs. 693 – 700 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 693 – 704)

 

Kedoshim es una porción interesante. En primer lugar, está justo en el medio de la Torá. Es una parashat bastante corta, pero cada verso es rico en información. Es similar a la parashat MIshpatim (la parashat justo después de los Diez Mandamientos) en que también enumera una amplia gama de mandamientos. En nuestro Humash, el rabino Hertz ofrece comentarios extensos que hacen que la lectura sea extensa.

 

¿Por qué? Considere que esta parashá se puede resumir en la frase “justicia social”. Un tema común es tratar a las personas con recursos mínimos de manera justa: ayudándolos con préstamos sin intereses y permitiéndoles acceder a los restos (productos que quedan) de su campo, así como pagarles inmediatamente por cualquier trabajo que realicen para que puedan comprar. comida y refugio. Algo similar es ayudar a la viuda y al huérfano, quienes pueden estar necesitados y, por supuesto, ser amable con el extraño.

 

También queremos evitar prácticas inmorales, tanto sociales como espirituales. No guardamos rencores ni nos vengamos de los errores. No favorecemos a los pobres en el juicio frente a los ricos, ya que ellos tienen mayor necesidad del éxito del juicio. No mentimos, engañamos, robamos ni chismosamos. No damos ningún crédito ni adoramos a fantasmas, espíritus o demonios, ya que esas prácticas nos alejarán de Hashem y la Torá.

 

Los invito a todos a estudiar esta parashá. Es muy digno y siempre oportuno.

 

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