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This week's 10-Minute Torah:  פָּרָשַׁת צַו Parashat Tzav 5784 30 March 2024 / 20 Adar II 5784


Parashat Tzav is the 25th weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.

In Tzav (“Command”), God tells Moses about the sacrifices offered in the Mishkan (Tabernacle), including a meal offering brought by the high priest, guilt offerings, and offerings of thanks. Moses initiates Aaron and Aaron’s sons for priestly service in the Mishkan. [1]

Triennial year 2

1: 7:11-15 · 5 p’sukim  

2: 7:16-18 · 3 p’sukim  

3: 7:19-21 · 3 p’sukim  

4: 7:22-27 · 6 p’sukim  

5: 7:28-31 · 4 p’sukim  

6: 7:32-34 · 3 p’sukim  

7: 7:35-38 · 4 p’sukim  

maf*: Numbers 19:1-22 · 22 p’sukim  *Shabbat Parah

Haftarah for Ashkenazim*Ezekiel 36:16-38 · 23 p’sukim  *Shabbat Parah

 

Commentary and Divrei Torah  

 

Hertz Chumash: pp. 432 – 435 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 429 – 438) pp.652 - 655

Artscroll Chumash: pp. 574 – 581 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 568 – 587) pp. 838 - 843

Etz Chaim Chumash: pp. 617 – 621 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 613 – 625); pp. 880 - 883

 

There have been many discussions about the importance and sustenance of sacrifices, especially when considering the rituals to be inherent in the Third Temple.  Some feel they are archaic—necessary only to a primitive world in which they were the instrument of worship.  It fell upon our ancestors to take the magic and superstition out of them and use them only as instruments of worship showing the world the “right way” to honor the Creator. Some feel that they should be an integral part of the new Temple since Torah devotes so much time and space to them.

 

Others believe their time has passed.  The world has moved on and evolved spiritually.  Our method of worship today is almost exclusively prayer.  A return to animal sacrifices would mean a return to barbarism.

 

Whether a means or an end, the principles still remain with it, even though the rituals have changed.  We still engage in prayer to highlight the four types of sacrifices: The Burnt offering to bring us nearer to Hashem; the Thanksgiving/Peace offering for bringing us through dangerous times; the Guilt offering for misusing Temple/Holy property; and the Sin offering for transgressing commandments.

 

Here’s a challenge: As we proceed through our worship services, see if you can pick out which prayers highlight those respective and particular themes.

 

Shabbat Parah 2024 / שַׁבָּת פּרה 5784

Shabbat of the Red Heifer 🕍

Shabbat Parah for Hebrew Year 5784 begins at sundown on Friday, 29 March 2024 and ends at nightfall on Saturday, 30 March 2024. This corresponds to Parashat Tzav.

Shabbat Parah (“Sabbath [of the] red heifer” שבת פרה) takes place on the Shabbat before Shabbat HaChodesh, in preparation for Passover. Numbers 19:1-22 describes the parah adumah (“red heifer”) in the Jewish temple as part of the manner in which the kohanim and the Jewish people purified themselves so that they would be ready (“pure”) to sacrifice the korban Pesach.



Parashat Tzav 5784 / פָּרָשַׁת צַו

30 de marzo de 2024 / 20 Adar II 5784

D'var Torah en YouTube

Parashat Tzav es la porción número 25 semanal de la Torá en el ciclo anual judío de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Levítico 6:1-8:36; Números 19:1-22

En Tzav (“Mando”), Dios le cuenta a Moisés acerca de los sacrificios ofrecidos en el Mishkán (Tabernáculo), incluida una ofrenda de comida traída por el sumo sacerdote, ofrendas por la culpa y ofrendas de agradecimiento. Moisés inicia a Aarón y a sus hijos para el servicio sacerdotal en el Mishkán. [1]

Trienal año 2

1: 7:11-15 · 5 pesukim

2: 7:16-18 · 3 pesukim

3: 7:19-21 · 3 pesukim

4: 7:22-27 · 6 pesukim

5: 7:28-31 · 4 pesukim

6: 7:32-34 · 3 pesukim

7: 7:35-38 · 4 pesukim

maf*: Números 19:1-22 · 22 pesukim *Shabat Parah

Haftará para los Ashkenazim*: Ezequiel 36:16-38 · 23 p’sukim *Shabbat Parah

Comentario y Divrei Torá

Sefaria OU Torah Seminario Teológico Judío Universidad Judía Americana

Hertz Chumash: págs. 432 – 435 Año Trienal 2 (Kriyah completa págs. 429 – 438) págs.652 - 655

Artscroll Chumash: págs. 574 – 581 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 568 – 587) págs. 838 - 843

Etz Jaim Jumash: págs. 617 – 621 Año Trienal 2 (Kriyah completa págs. 613 – 625); págs. 880 - 883


Ha habido muchas discusiones sobre la importancia y el sustento de los sacrificios, especialmente cuando se consideran los rituales inherentes al Tercer Templo. Algunos sienten que son arcaicos, necesarios sólo para un mundo primitivo en el que eran instrumento de adoración. A nuestros antepasados les correspondió quitarles la magia y la superstición y utilizarlas sólo como instrumentos de adoración para mostrar al mundo el “camino correcto” de honrar al Creador. Algunos sienten que deberían ser una parte integral del nuevo Templo ya que la Torá les dedica mucho tiempo y espacio.



Otros creen que su tiempo ha pasado. El mundo ha avanzado y evolucionado espiritualmente. Nuestro método de adoración hoy es casi exclusivamente la oración. Un retorno a los sacrificios de animales significaría un retorno a la barbarie.


Ya sea un medio o un fin, los principios aún permanecen, aunque los rituales hayan cambiado. Todavía oramos para resaltar los cuatro tipos de sacrificios: el holocausto para acercarnos a Hashem; la ofrenda de Acción de Gracias/Paz por ayudarnos a superar tiempos peligrosos; la ofrenda por la culpa por el mal uso del templo/propiedad sagrada; y la ofrenda por el pecado por la transgresión de los mandamientos.


Aquí hay un desafío: a medida que avanzamos en nuestros servicios de adoración, vea si puede seleccionar qué oraciones resaltan esos temas respectivos y particulares.


Shabat Parah 2024 / שַׁבָּת פּרה 5784

Shabat de la Vaquilla Roja 🕍

Shabat Parah para el año hebreo 5784 comienza al atardecer del viernes 29 de marzo de 2024 y termina al anochecer del sábado 30 de marzo de 2024. Esto corresponde a Parashat Tzav.

Shabat Parah (“Sábado [de la] novilla roja” שבת פרה) tiene lugar el Shabat anterior a Shabat HaChodesh, en preparación para Pesaj. Números 19:1-22 describe la parah adumah (“novilla roja”) en el templo judío como parte de la manera en que los kohanim y el pueblo judío se purificaron para estar listos (“puros”) para sacrificar el korban. Pesaj.

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