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This week's 10-Minute Torah: פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא Parashat Ki Tisa 5784 (2 March 2024 / 22 Adar I 5784)

Parashat Ki Tisa is the 21st weekly Torah portion in the annual Jewish cycle of Torah reading.


Torah Portion: Exodus 30:11-34:35


Ki-Tisa (“When You Elevate”) opens as God tells Moses to collect a half-shekel donation from all Israelites and to anoint the Mishkan (Tabernacle), its vessels, and the priests. The Israelites worship the golden calf and Moses breaks the tablets. Moses beseeches God to forgive, and returns with a second set of tablets. [1]

Triennial year 2

1: 31:18-32:6 · 7 p’sukim ·  

2: 32:7-11 · 5 p’sukim ·  

3: 32:12-14 · 3 p’sukim ·  

4: 32:15-24 · 10 p’sukim ·  

5: 32:25-29 · 5 p’sukim ·  

6: 32:30-33:6 · 12 p’sukim ·  

7: 33:7-11 · 5 p’sukim ·  

maf: 33:9-11 · 3 p’sukim ·  

Haftarah for Ashkenazim: I Kings 18:1-39 · 39 p’sukim

 

Commentary and Divrei Torah 

 

Hertz Chumash: pp. 356 – 362 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 352 – 368)

Artscroll Chumash: pp. 492 – 505 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 484 – 515)

Etz Chaim Chumash: pp. 529 – 538 Triennial Year 2 (Full Kriyah pp. 523 – 546)

 

From the beginning of Exodus, we have some beautiful and exciting events.  Moses comes as Hashem’s agent to bring the Israelites out of bondage in Egypt to claim and settle what will become our ancient land. Hashem defeats the Egyptian special forces at the Sea of Reeds; Hashem leads us to water and provides manna and meat; Hashem gives us the special Law of the Ten Commandments and rest of the mitzvot.  As we read and re-live these amazing events, we, too, feel a special pride.


And then comes the disastrous event that unfortunately demonstrates the issues abounding: the Golden Calf.  We have to ask ourselves, 3500 years later, what were they thinking?  The signs and wonders, the provisions, Hashem’s teachings—all that destroyed because they miscounted the days since Moses went up to get the Ten Commandments! And after all that Hashem did, they still were not convinced to have confidence—not faith, but confidence—that Hashem is looking out for them? The fragility of their insecurity is demonstrating that these people don’t seem to have the integrity to settle and conquer the new land.


But this also brings up another question that the sages have debated for centuries.  What is the order of events of Torah?  Isn’t it interesting that after the last parashatim tell of the Ten Commandments, some other laws, the building of the Mishkan and articles and clothing for the priest, all of a sudden we’re back to Moses coming down the mountain.  It does not seem to be in chronological order, but rather to make a point about the status of the Israelites who just gained freedom.  Something for us all of us to ponder.

 

Parashat Ki Tisá 5784 / פָּרָשַׁת כִּי תִשָּׂא

2 de marzo de 2024 / 22 Adar I 5784

 

Parashat Ki Tisa es la vigésimo primera porción semanal de la Torá en el ciclo judío anual de lectura de la Torá.

Porción de la Torá: Éxodo 30:11-34:35

Ki-Tisa (“Cuando te elevas”) comienza cuando Dios le dice a Moisés que recolecte una donación de medio siclo de todos los israelitas y que unja el Mishkán (Tabernáculo), sus vasos y los sacerdotes. Los israelitas adoran al becerro de oro y Moisés rompe las tablas. Moisés suplica a Dios que lo perdone y regresa con un segundo juego de tablas. [1]

Trienal año 2

1: 31:18-32:6 · 7 pesukim ·

2: 32:7-11 · 5 pesukim ·

3: 32:12-14 · 3 pesukim ·

4: 32:15-24 · 10 pesukim ·

5: 32:25-29 · 5 pesukim ·

6: 32:30-33:6 · 12 pesukim ·

7: 33:7-11 · 5 pesukim ·

maf: 33:9-11 · 3 pesukim ·

Haftará para los Ashkenazim: I Reyes 18:1-39 · 39 p’sukim

 

Comentario y Divrei Torá

 

Hertz Chumash: págs. 356 – 362 Año Trienal 2 (Kriyah completa págs. 352 – 368)

Artscroll Chumash: págs. 492 – 505 Trienal Año 2 (Kriyah completa págs. 484 – 515)

Etz Jaim Jumash: págs. 529 – 538 Año Trienal 2 (Kriyah completa págs. 523 – 546)

 

Desde el comienzo de Éxodo, tenemos algunos eventos hermosos y emocionantes. Moisés viene como agente de Hashem para sacar a los israelitas de la esclavitud en Egipto para reclamar y colonizar lo que será nuestra antigua tierra. Hashem derrota a las fuerzas especiales egipcias en el Mar de Juncos; Hashem nos lleva al agua y nos proporciona maná y carne; Hashem nos da la Ley especial de los Diez Mandamientos y el resto de las mitzvot. Al leer y revivir estos increíbles acontecimientos, nosotros también sentimos un orgullo especial.


Y luego llega el acontecimiento desastroso que lamentablemente demuestra los problemas que abundan: el Becerro de Oro. Tenemos que preguntarnos, 3500 años después, ¿qué estaban pensando? Las señales y prodigios, las provisiones, las enseñanzas de Hashem, ¡todo eso fue destruido porque contaron mal los días desde que Moisés subió a recibir los Diez Mandamientos! Y después de todo lo que Hashem hizo, ¿todavía no estaban convencidos de tener confianza (no fe, sino confianza) en que Hashem está cuidando de ellos? La fragilidad de su inseguridad está demostrando que estas personas no parecen tener la integridad para establecerse y conquistar la nueva tierra.


Pero esto también plantea otra cuestión que los sabios han debatido durante siglos. ¿Cuál es el orden de los acontecimientos de la Torá? ¿No es interesante que después del último parashatim que habla de los Diez Mandamientos, algunas otras leyes, la construcción del Mishkán y los artículos y vestimenta para el sacerdote, de repente volvemos a Moisés bajando de la montaña? No parece estar en orden cronológico, sino más bien para resaltar el estatus de los israelitas que acaban de obtener la libertad. Algo para que todos nosotros reflexionemos.

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